Největší zahraniční přehlídka českého a-v umění právě začala

oddělení 5804 - Centrum pro zahraniční pomoc - příprava a koordinace
oddělení 5804 - Centrum pro zahraniční pomoc - příprava a koordinace

Vydáno

Právě začala největší přehlídka českého audiovizuálního umění v zahraničí.

V norském městě Stavanger se právě nyní představují české špičky v oblasti uměleckých zásahů ve veřejném prostoru, práci s videomappingem, audiovizuální sochou nebo kinematografických performance.

Přehlídka, kterou pořádá olomoucký PAF („Přehlídka animovaného filmu v Olomouci“) ve spolupráci s norskou platformou Screen City, potrvá po čtyři dny, od čtvrtka 15. do neděle 18. října 2015, a je zdarma přístupná nejširší veřejnosti.

Všechna prezentovaná umělecká díla českých a slovenských umělců byla připravena speciálně pro tuto příležitost a vychází ze specifické architektury a genia loci norského města.

V rámci festivalu se představí umělci:

  • Matěj Al-Ali a Tomáš Moravec – místně specifická intervence a mobilní video-socha
  • Dan Gregor a Michal Pustějovský – místně specifický světelný a projekční zásah do fasády stavangerské Koncertní haly
  • Pjoni & Ján Šicko: audiovizuální projekt pro „Orgel Natt“ („Varhanní noc“) ve stavangerské Koncertní haly
  • Společná živá kinematografická performance britského umělce Grega Popea, Kateřiny Koutné (alias Makak) a Veroniky Vlkové. Materiál a záběry pro dílo byly pořízeny v průběhu roku 2015, během pobytu na Islandu a v České republice.

V rámci zahájení festivalu se ve čtvrtek večer s audiovizuální performance nazvanou Binární logika představil český mediální umělec Martin Blažíček. Ve své nové sólové performance zkoumá zastaralé relikvie starých 16mm projektorů, čoček, stroboskopických světel, před-kinematografické optické přístroje s digitálními senzory a živé programování. Užitím složité kombinace starých a nových médií vytváří vysoce expresivní „film bez filmu“, který je složený z nadbytečných strojových hluků a násilných optických útoků. Blažíčkova performance se v Norsku setkala u zdejšího publika s obrovským úspěchem.

Včera večer jsem se měl možnost zúčastnit technické zkoušky projektu Matěje Al-Aliho a Tomáše Moravce, kteří se rozhodli ve své mobilní instalaci SILOS velmi kreativně pracovat s termínem ‚pohyblivý obraz‘ a skutečně jej rozvinout ve všech myslitelných významových oblastech tohoto sousloví. Celé umělecké dílo, které je audiovizuální instalací a zároveň interaktivní mobilní sochou, je inspirováno konkrétním místem ve Stavangeru – reaguje na architekturu obrovské bílé budovy zdejšího sila. Musím říci, že co jsem včera viděl, bylo skutečně úžasné a ohromně se těším na ostatní projekty a performance českých špiček v oboru – dnes již načisto,“ komentoval ve čtvrtek dění ve Stavangeru ředitel festivalu PAF Alexandr Jančík.

První den přehlídky se vyvedl skutečně skvěle: myslím, že zájem zdejších diváků nám je dostatečnou satisfakcí za náročné několikaměsíční přípravy. Vyšlo nádherné počasí, takže hlučící a tepající mobilní video-socha dua Moravec-Al-Ali putující ulicemi Stavangeru si nemohla přát lepší podmínky. A Blažíčkova večerní premiérová performance připravila diváky doslova o dech. Skloněn nad složitým, důmyslně sestrojeným aparátem, připomínal hluboce koncentrovaného alchymistu, precizně mísícího za pomoci čoček, krystalů, filmových promítaček a rozličných čidel digitální a analogová média,“ popsala své dojmy z prvního festivalového dne dramaturgyně PAFu Marie Meixnerová.

Přehlídku v rámci programu festivalu Screen City doplňují i starší díla významných zahraničních umělců (Harun Farocki, Rosa Barba, Antje Ehmann ad.).

Screen City, Stavanger, Norway
15.–18. 10. 2015

Více o festivalu naleznete na stránkách Přehlídky animovaného filmu v Olomouci

Akce je podpořena z fondů Islandu, Lichtenštejnska a Norska.

Přehlídka současného českého audiovizuálního umění v Norsku je výsledkem projektu "Festivaly živého kina", který bude mít pokračování v prosinci v Olomouci v rámci 15. Přehlídky animovaného filmu (3.–6. 12. 2015).