15
Závěrečná konference projektu.
Foto: Archiv Šafrán dětem, o. p. s.
Bezpečná síť – tranzitní péče
jako systematický nástroj
zapojení dětí do rozhodovacích
procesů
Příjemce
Šafrán dětem, o. p. s. (ČR)
Šafrán dětem se již dvanáctým rokem věnuje
doprovázení dětí z ústavní péče do náhradních rodin.
Celkovým cílem projektu je etablovat tranzitní péči
neboli doprovázení dítěte v systému sociálních služeb.
Tato služba v systému ČR chybí a je provozována
pouze neziskovými organizacemi včetně organizace
Šafrán dětem. Doprovázení dětí při změnách typu péče
akcentuje jejich aktivní participaci na rozhodování
o jejich vlastním osudu. Šafrán dětem tuto aktivní
participaci podporuje projektem „Bezpečná síť –
tranzitní péče jako systematický nástroj zapojení dětí
do rozhodovacích procesů“. Do projektu byli kromě
dětí zapojeni i experti z různých profesí (sociální
pracovníci, pedagogové, zdravotníci).
Aktivity:
• školení metod komunikace s rodinou
a dětmi a rozvoj kompetencí;
• tvorba Metodiky a Standardů tranzitní péče
v pracovních skupinách;
• kulatý stůl odborníků;
• tvorba instruktážních a osvětových videospotů;
• tvorba vzdělávacích programů;
• závěrečná konference.
Šafrán dětem disponuje akreditovaným kurzem
„Základní vhled do problematiky komunikace s rodinou
a dětmi při poskytování sociálně právní ochrany dětí“
a v rámci semináře proškolil skupinu profesionálů,
kteří v systému péče o ohrožené děti zjišťují názor
dítěte (sociální a pedagogičtí pracovníci, zdravotníci
a policisté). Vznikly materiály o tranzitní péči:
Metodika tranzitní péče, Standardy tranzitní péče
a Knížka bezpečného kontaktu. Díky kulatému stolu
s názvem „Možnost etablování tranzitní péče
v praxi“ se mohli odborníci seznámit s procesem
tvorby Metodiky a Standardů tranzitní péče. Experti
měli možnost vznikající dokumenty a materiály
připomínkovat. Pro lepší ilustraci tranzitní péče vznikly
čtyři videospoty: ① Proč je potřeba děti doprovázet?,
② Co si o tom myslí děti, ③ Dítě na cestě – animovaný
dokument, ④ Bezpečná síť v praxi.
Šafrán dětem využívá při doprovázení principy
nedirektivního, na člověka zaměřeného, přístupu
C. R. Rogerse, vychází z teorie vztahové vazby,
základů neuropsychologie a filozofie. Jejich
výcvikový program je zaměřen na získání základních
terapeutických dovedností při práci s dětmi
předškolního a školního věku, přičemž se využívají
pro dítě přirozená média, nástroje a komponenty
(hra, dotek, symboly, kresba, písek atd.), a to
v prostředí bezpodmínečného, přijímajícího
a empatického vztahu.
Více o projektu:
www.safrandetem.cz
Projekt